Svalbard skimaraton

Sysselmannen kom med lavtliggende helikopter rett før start og kunne bekrefte at løypa var isbjørnfri. St. Patrick fikk til en god start. Gikk en stund med Astrid U J, men måtte slippe da hun sprengte gruppa. LightFlights utsendte jobbet jevnt og trutt. Plukket noen plasser og skiene var gode. Kort fortalt: 42 km med to drøye motbakker på ca 10 km og ditto utfor passer en gammel kriger bra. Nr7 totalt. Nr6 av herrene. Første som fikk tjejdeng. Nr1 i klasse 41-45. Amen. 20160430_12302920160430_154202

23 kommentarer om “Svalbard skimaraton

1. Grattis med sterkt løp og flott tur, St.Pattick! Du har helt klart valgt riktig destinasjon for helga. Her hjemme er det vått og grått. Så vått at det frister ikke med en løpetur, engang.

2. Grattis – penest i tøyet var du. Dere må ha vært veldig heldige med været i år. Det samme kan vi ikke si om været rundt Enebakk i dag. Både O2 og jeg var klare på at med gårsdagens vær ville det blitt DNS. Så ser det penere ut, det regner ikke på start, men 2-3 C er ikke varmt. Vi kjørte med Stovnerkameratene hvor vi i LF har flere kjente. Det er litt masete i starten, men med våt asfalt sitter jeg litt med hjerte i halsen. Vi fant etter hvert rytmen i den store pulja. Så ble det mer og mer nedbør og rett og slett ufyselig. Før Ytre kom en haggelbyge som toppet hele greia. Da var jeg så kald at det ikke var følelse i hendene. I sykling er det litt farlig. I avkjøringen i Ytre var det en dump som jeg ikke så. Da datt henda av styret og jeg sjenet rett fram. Veldig glad for at jeg ikke tryna. Kom meg tilbake på sportet og fikk kjørt inn kameratene. Da lugga det en del, og med i partiet før Havaristen var det slutt. O2 var også klar for en litt annen fart da. Follo lå 30 sek bak oss, og jeg fikk en fin reise inn med dem. Rett over to timer og en fin økt. Håper det var den kalde turen i år.

3. Gratulerer til St.Patrick! Ser fantastisk ut! Det der bør nok prøves en gang. Imponerende resultat også. Ingen tvil om at du holder koken!

Takk til Klatremus for god rapport! Jeg satt i en håndballhall på Skedsmo i hele går og vurderte om jeg skulle starte Enebakk rundt. Rett mellom kamp 5 og 6 til Jenter 04 fant jeg ut at jeg ikke gadd. Ble nok litt vær-sjuk av å se ut på høljende regn/snø/sludd og 2 varmegrader. I tillegg har det vært (nok) en travel uke med lite søvn, så jeg tenkte at det var smartere å sove litt på morgenen. Utifra rapporten til Klatremus kan det virke å ha vært et klokt valg… Gratulerer med innsatsen til O2 og Klatremus! Meget glad for at du ikke gikk i asfalten, Klatremus! Det er aldri noe høydare! Håper været neste søndag blir bedre! Da er det Ytre Open On Road for alle LightFlightere! Klatremus og undertegnede er påmeldt. FunnyBunny stiller også. Ser at det er en del sterke ryttere som er påmeldt allerede, og flere vil nok melde seg på. Så det blir god trening.Regner med at 305 enten stiller, eller er sekundant i Kollrøysbakken 😉

Ønsker dere en riktig god dag – jeg drikker litt kaffe imens, og venter på at asfalten skal bli tørr – og sola skal komme høyere på horisonten 🙂

4. @Trener1: Jeg er påvirket av polarbasillen. Dette var fjerde gang oppe i Longyear city. Hver gang er minne for livet. Svalbard skimaraton, hundesledetur, toppturer på ski rundt Longyear city, båttur til Pyramiden og det å nyte Spitsbergen weissbier på Kroa er verdt å oppleve.

5. @St.Patrick: Gratulerer med meget sterk prestasjon. Svaldbard i sol og fint vær er kanskje noe av det flotteste man kan oppleve med buksa på. Jeg skal definitivt tilbake.
    Er glad jeg måtte i konfirmasjon på Sørlandet i helgen og slapp å sitte på halen av feltet i haggel og sludd. Hørte rykter om at O2Snapper var like kald som på Birken for noen år siden. Det var ikke noe vakkert syn.
    For egen del kjørte jeg mitt lille private ritt i går. Fyrte opp sykkelen i Holmestrand og kjørte så fort jeg kunne til inngangsdøren hjemme. Det tok litt over 2 timer. Gode føt!
    Jeg blir nok ikke med på søndag da det blir åpning av Sommerresidensen på Sørlandet. Om været er bra sykler jeg kanskje hjem. Har aldri syklet over 200 km. før. Vi får se. Må prøve å få Augustbein til slutten av juni. Det er ikke enkelt.

6. Gratulerer, St. Patrick – sterkt løp, og sikkert sterke opplevelser!
    som Klatremus skriver, hadde vi sterke opplevelser i helgen vi også. om enn med motsatt fortegn…
    Dette går inn i boka som topp tre av mine kaldeste opplevelser på sykkel – ca på høyde med min siste grusbirken, Dir 🙂
    Jeg håper vi får oppholdsvær i alpene…

7. @O2snapppern: Jeg husker vi sto på strek i Ischgl. Det sludda. Over Idjoch lå snøen dyp. I bunnen av neste dal var det plutselig sydentemperaturer og det ble et dilemma om man skulle frakte med seg vinterklærne til mål eller kaste de i grøftekanten.

8. …og i 2013 var det brøytekanter opp Stelvio, – 1 og snøvær på toppen… Tror poenget må være at du lærer å kle på deg, O2snapper 😉

Men i helga er det meldt pent vær. Søndag vil det være 18 grader og sol i Ytre når KM går av stabelen:

Klatremus, FunnyBunny og Doc stiller til start. Noen flere?!?!
    Vet at Dir er på Sørlandet for å åpne landstedet sitt, Raggsokk er på Mallorca og kjører bakker og O2snapper er hjemme og tar seg av en hjemvendt kone, Mosern jobber, og Bukken er i konfirmasjon.

Men Trener1, 305, StakeKnut, Skippern, RaskeTomas, St.Patrick og andre venner er hjertelig velkomne! Det blir garantert en syrefest og god trening!

9. RaskeTomas blir med. Hadde gleden av en liten pils med teamet nå i kveld. Gutta har fått seg hjelmer som står i stil til drakta – riktig stilig ble det 🙂
    Eller hadde vi en artig start på dagen med 3 x Frognerseteren etter at O2 gikk i bakken på isen mot Tryvann. Matti Heikkinen ble med oss på økta. 173 cm 61 kg og O2-opptak i verdensklasse – han holdt ikke bakhjulet til O2 🙂 De gamle er eldst. Jeg kommer til å invitere han med på fredagsøkta neste uke.

10. @doctoren Jeg skulle gjerne ha deltatt. Synd at rittet ikke avvikles på fredag. Jeg befinner meg i Hakadal torsdag til fredag, og sykler hjem igjen på fredag via Gjøvik og Mjøsbrua. Jeg gidder ikke å reise ned for å delta på ritt på søndag. Min plan er å delta på minst et LightFlightChallenge arrangement. Det er viktig å ha et ben innenfor aktivitetsprogrammet vårt.

11. Vær velkomne til Ytre på søndag. Er meldt 18 grader og strålende sol. RaskeTomas er i såpass god form nå at han vil være en av favorittene. Håper dog at LightFlight kan kjøre litt som et lag…

12. Hauken i dag i strålende sol var i særklasse. Det blåste friskt på toppen og det var det var plenty med knastedekk i bakken. Jeg var i løpesko. Hang likevel godt med et par smørblide karer på to hjul. Ble nesten 25 km, med 550 høydemeter. Reco: Maxim og Aas UTEN. Pussig at ingen kan lage alkohol-fritt øl som smaker ok, tar gjerne mot tips, dersom noen har anbefalinger. Mai er selvpålagt hvit måned i 2016. Burde antagelig valgt oktober i stedet, men jeg liker å lage det litt vanskelig for meg selv.

13. @Trener1: September og oktober er månedene for oktoberfest. München drar i gang siste uken i september og holder det gående til utgangen av første uken i oktober.
    Hvis du på død og liv skal ha en hvit måned er mai helt OK.
    Alkofritt øl er ikke det beste å drikke, men Erdinger alkoholfrei er greit nok.

14. @St. Patrick. Tusen takk for tipset. Den skal jeg sannelig forsøke. Jeg gjør dette delvis som et eksperiment; hva skjer med løps-og sykkelformen på en måned, gitt total avkall på god reco.

15. @trener1: Jeg drakk et par gode halvlitere godt øl med alkohol under solen som ikke gikk ned ca 11 timer før Svalbard skimaraton. Det gjelder å nyte både det ene og det andre.

16. Nå synes jeg du begynner å surre med viktige verdier Trener1. Hvit mnd = en svart mnd. Tror effekten er like stor som det var å slutte å snuse = 0. Så kan det hende at kroppen blir lettere da det er godt med næring i god drikke.
    To til Tryvann med eleven min i dag. Kjørte på hans watt. Den hadde treneren sagt at skulle være på 280-290. Da fikk jeg fin puls midt å I3. Kjenner at det hvar vært mange timer og mye med puls den siste tiden.
    I morra blir det rolig løp + vaktmestertjeneste i heimen. Søndag gleder jeg meg til ritt i Enebakk uten lange bein.
    @Alle: RaskeTomas, Eleven og jeg sykler til Enebakk søndag kl 09.15 fra Kirkeåsveien. Kl 11.00 starter vi i åpent KM Driv IL. Sykler så rolig hjem. Blir over 10 mil hvor 50% sikkert går i rykk og napp.

17. Bra uke for deg treningsmessig, Klatremus. Jeg satser på at maling av hus og veranda skal gi gode bein. God helg til alle. Sees på søndag (noen).

18. @Klatremus, effekten var min høflige begrunnelse for hvit måned. Det gikk opp for meg at jeg neppe har hatt 14 hvite dager på 30 år. Så det er nok på tide. Aas UTEN er ikke helsvart den altså…. 🙂

19. Dagens tur:
    Jeg startet på Hakadal og fortsatte over Stryken, Grua, Gran, Lyngnasæter (760 m.o.h.). Eina, Raufoss, Gjøvik, Mjøsbrua, Moelv, Brumunddal, og nå kom cyclocrossen til sin rett, på grusveier gjennom Furnes til Stavsberg. Røfflig 140 km. 5 timer og 10 minutter. En lunsj på Gjøvik er inkludert. Klatringa opp til Lyngnasæter var et merkbart avbrekk i en ellers ganske lettsyklet trasé.
    På Stavsberg dropper vi hvite måneder. Vi lever en gang og brenner lyset i begge ender.
    Reco: Spitsbergen weissbier.
    Amen!

20. Rulleski i dag. To timer opp og ned i Vang. Kort bekledning. 10 måneder til Vasaloppet. To måneder til Salzkammergut MTB trophy.