Den krevende øvelsen

Langrenn er i seg selv en relativt krevende øvelse. Fravær av snø gjør den ikke enklere.

Etter noen dager med varmegrader og søle, er endelig barfrosten tilbake. Æljhufs gjør susen, men beklageligvis lå telefonen i rumpetaska i veikanten da O2snapper ringte. Slik gikk jeg glipp av herskapelig besøk. Det skal sies at det er bare å stikke innom. Ta med treningsutstyr så blir det guidet tur rundt Hamar og i Furnes.

6 x 3 minutter æljhufs i bakken ved Angels place sitter godt i sikringsboksen. Oppvarming i skogen og over jordene er behagelig på barfrost og vakkert i soloppgangen.

Skøyter med ungene på Stortorget redder vintersporttradisjonene.

Reco: Det nærmer seg jul. Erdinger schneeweisse og Schous microbryggeris juleøl.2015-12-12 09.09.01-1.jpg2015-12-12 09.17.29.jpg2015-12-11 22.25.29.jpg

Reklamer

29 kommentarer om “Den krevende øvelsen

  1. Besøk av firbente Max med følge, de klokket inn kl08.06 på skullerudstua. Med de kom også minusgradene, etter et lite opphold i natt der luftfuktigheten og temperatur var for høy, går kanonene igjen. Klatremus skulle henge opp sola, så de dro av sted innover i Østmarka.

  2. 18 km løping over jordene ned til Olrud, asfalt til Trehørningen og så inn i Imerslundmarka. Barfrost, noe is, en del kryssing av bekker og glatt på de få meterne med grusvei.
    God start på en snøfri vinterdag.

  3. Nypreparerte løyper på Budor. Litt isete, men generelt bra forhold sier ryktene. Jeg gidder ikke reise 35/40 minutter for å gå fram og tilbake i en løype på snaue 7 km sammen med en haug med andre skiinteresserte. Løpesko og god plass i Imerslundmarka er å foretrekke. Bonus: Digg å trene fra dørstokken hjemme.

  4. Litt stille fra denne kanten i det siste, men høsten er mellomsesong og tid for jobbing og mindre fokus på trening. Jeg har nå satt opp mitt nye sykkel-laboratorium i kjelleren med utgangspunkt i en Computrainer rulle. Det er så mye ledninger og skjermer og apparater at en skulle tror jeg satt inne i en romferge. Prøvde vidunderet i går og dro til med en egenkomponert 5×5 minutters intervalløkt innstillt på 300 watt, noe som var greit når sykkelbeina ikke er brukt på noen måneder. Når vi tipper 1. januar er det dags å begynne å tenke på å komme i form.

  5. Bra jobba dir. Tøff økt. Har sett at det har kommet en ANT+ konsoll til CompuTrainer, er det den du har? Ellers så kan man få puls og kadens tråløst, ved å kobble en ANT+ USB2 til PC’n. Lykke til med nyervervelsen.

  6. Blir moro å kjøre noen økter i vinter. Jeg har ikke ANT+ konsollen, men jeg har koblet ANT+USB2 til PCen og har dermed pulsen trådløs. Kjører optisk kadens med ledning.

  7. Jeg forholder meg fortsatt til steinaldermetoden. Vi har fortsatt kun en bil. Den bruker kona til jobb. Kollektivtransport er for folk i store byer. Da gjenstår et alternativ; apostlenes hester. Det mest positive med denne vinteren er barfrosten. Utrolig flott å løpe nå. Stiene jeg har funnet i Imerslundmarka er fantastiske. Treningsområdet deler jeg med de lokale rådyrjegerne. Enda har jeg livet i behold. 23. desember er jakta slutt.
    Bruker staver til æljhufs 1-2 ganger i uka.
    Satser på at jeg er i rute til Svalbard i slutten av april. ANT og USB….jeg har ikke peiling, men steinaldermetoden og en sykkel fra 2005 holdt til 2.plass i Østerrike i sommer. Never change a winning team.
    Gleder meg til å dra ut cyclocrossen til våren.

  8. Trist vær. Det er 1,4 km med løype i Holmenkollen, men de har jeg ikke fått testet. Fikk derimot testet Korken og æljhufs på onsdag. Da fikk O2 og jeg besøk av Dir og Doc. Rene Trywasser steming før «start». Faktisk så var det vondere å hufse på onsdag enn rulleskiøkta til Tryvann. 20 min I5 er hardt.
    Ikke lett å planlegge søndagsturen med denne værmeldingen, men satser vel på en lengre løpetur i Østmarka.
    Denne var litt kul: http://www.marcellobrivio.com/projects/strava-toolbox/kom-profiler.php

  9. Hufseøkta på onsdag satt i sikringsboksen. 2 x Korken satt akkurat der den skulle. Tror aldri jeg har sett Klatremus ligge urørlig på bakken lenge etter målgang. Godt å se at også Klatremuser kan bli slitne. I det vi løp til start var vi enige om at vi begynner å merke alderen. Klatremus klaget over en begynnende strekk, O2snapper hadde litt lugging i leggen, Dir hadde montert pensjonistbrodder på skoene og Doc hadde ikke så mye annet å klage over enn altfor mye arbeid og få hardøkter.
    På onsdag formiddag fikk jeg en trist beskjed av min kone. Jeg fikk nemlig i oppdrag å kjøpe en ny lampe. Det er en veldig fin lampe som kona gjerne skulle ha transportert opp til hytta og samtidig at den måtte monteres før jul. For utførlig informasjon om lampen har jeg lagt med en fin beskrivelse og bilde av den. Det triste var at hun presset meg såpass hardt at jeg måtte kjøre ens ærend opp til hytta på torsdag ettermiddag for å montere lampen. Dette arbeidet er estimert til ca. to døgn. Jeg håper å rekke et par skiturer også. Men man vet aldri når det gjelder lamper. Etter 20 års ekteskap syntes jeg det er unødvendig å presse sin mann såpass hardt. Det endte opp med hjemmekontor på Nordseter idag. Med ønske om en god helg.

    http://www.retrotogo.com/2007/12/bestlite-bl3-mo.html

  10. @St.Patrick. Takk for utfyllende info om denne unike lampen. Jeg skal lese meg grundig opp på Bauhaus stilen. Winston Churchill hadde visstnok også denne lampen på sitt kontor. Må få det fint på hytta før Annual. Invitasjon kommer snart.

  11. Godt å høre at det trenes! Kork-hufsing, 300w kjellerøkter, og (for noen) både en og to seige langøkter i helgene tyder ikke akkurat på -mellomsesong-. Var forrige helg ute å luftet meg med kona i østmarka, for å få bort skallebanken etter alt for mye rødvin dagen før, traff på Skippern som kom lett trippende, med innhul mage og svulmende lår, han var ute for å løsne opp litt etter hardkjør i kjelleren på rulla, han kunne også fortelle om -vekkeøkter- på grus med RaskeT.

    Vel, vel. For egen del er det steady state, litt for mange avslutninger og jobbøkter i nov/des til å få særlig løft, men har vel heller ikke seget alt for mye tilbake (sett bort fra et par kg ekstra på kroppen sml. med tidligere i høst…). Har også fått montert opp laboratorium i kjelleren. Cycleops 400 spinning sykkel, koplet opp mot Cycleops Virtual. Småartig, kan f.eks. velge å kjøre div. klassiske strekninger med video i alpene, hvor pc-en regulerer motstanden på sykkelen. Gressbanen-Tryvann ligger også inne. Kjellerkjøring egner seg godt for hardøkter, mens langturer er pyton (og uaktuelt for min del). Foretrekker hardøkter ute, men når evt. trening på ukedagene begrenser seg til fra kl. 22 og utover, blir en kort hardøkt i kjelleren å foretrekke. Kjørte en FTP-tekst i dag (20 min). Estimert terskelwatt ble 289, mmm.. litt å jobbe med.

    Setter om få timer kursen for fjellet og hytta, blir 15 dager, blir forhåpentligvis mange mil.

    God jul!

  12. Dette med lamper, hytter og koner er nok en greie. I sommer fikk jeg beskjed av konta til O2 om å kjøpe en lampe i Grimstad som de skulle ha på hytta. Har helt glemt at jeg burde tilby meg å kjøre den helt fram til hytta.
    Rulla mi er montert på loftet. Der er det watt, kadens og puls. Kan se på en skjerm, men ikke noe i synk med det jeg gjør på sykkelen. Hadde 30 min på rulla i fjor. Med 45 min i går kan dette bli prosentvis formidabel økning inn mot neste sesong. 45-60 min er det jeg gidder. Fredag ble det 4 x 5 min på 300 watt. Blir nok noen feler økter der oppe. Skal ikke garantere at den watten er 100%, men så lenge den er lik fra gang til gang er det greit for meg.

    Hvordan kjørte du FTP-testen Raggsokk?

  13. 10 min oppvarming, så 20 min test, terskel = snittwatt*0,95, 10 min nedsykling. Tror dette er rimelig standard.

  14. Jeg er på Rena og sysler med æljhufs. De ble gjennomført i en moderat bakke dekket av 1 cm snø som igjen var dekket av 1 cm is. Fire drag av 3 1/2 minutt lar seg høre i Østrdalens dype furuskoger. Forøvrig har det blitt både bading og tur med spark med de små håpefulle. Nå skyter kvikksølvet fart oppover og det regner litt. Nye ski er kanskje det jeg har minst behov for akkurat nå.
    Jeg vurderer sterkt å sette meg inn i Bauhaus-stilen og overraske min kone med nytt inventar i heimen…….særlig.

  15. FTP testen til Raggsokk er nok standard. Dersom du har 3,55 w/kg. over 20 minutter er ikke det så galt gitt tidspunktet på året hvor også kroppsvekten ofte er litt høyere enn i sesongen. Har aldri kjørt FTP test selv, men merker at det er vanskeligere å produsere mye watt på rulla enn f.eks. et drag til Tryvann. Tenkte å kjøre en nullpunktstest rett over nyttår. 20 minutter full gass på rulla høres veldig vondt ut.

    @Trener1: Kan man importere .gpx eller .tcx filer til RacemateOne?

    Skal for øvrig gå Marcialonga i år. Er det noen her inne som vet om man kan gå på blanke ski? Med min fenomenale overkroppsstyrke vurders dette.

    Nå må jeg gå for kona roper fra kjelleren om at vi trenger en ny lampe i gangen nede……..

  16. FTP = det man skal kunne holde som snittwatt i en klokketime, såvidt jeg vet, ulike måter å komme fram til det på, enkleste er selvsagt å tråkke i en time! (fryktelig vondt), litt enklere er å tråkke i 20 min, og gange med 0,95.

    Marcialong: har gått den to ganger, inkl. en gang med blanke ski. Det var imidlertid i fjor, da de første 13 km (slakt oppover) måtte droppes pga lite snø. Var ikke noe problem å stake da, ville nok smurt om vi skulle startet i bånn. De siste 3 km før mål er bratt stigning, men de fleste utenom elite og pulje 1 smører om i bånn (smøreservice, tar neppe mer enn 20 sekunder).

  17. note: tror nok mange i pulje 1 hadde smurt om det var lov å motta hjelp. For egen del startet jeg i pulje 4 eller 5, husker ikke, gikk imidlertid mer enn fort nok, er jo puljestart, som i birken. Antar du kan velge pulje, ville da gått for pulje 2…

  18. @Dir. Bruker ikke det programmet. Anbefaler i stedet Golden Cheetha (gratis) som er hundre ganger bedre, inneholder alt du trenger og litt til. Fortsatt God Jul.ar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s