Barfrosttider

Så har den endelig kommet – barfrosten er herlig. Rally produserer snø på Skullerud, bakken er i ferd med å sette seg og det ligger et tynt hvitt lag på bakken. Herlig tid dette!
I dag fikk jeg med meg Trener1 og StakeKnut ut for å henge opp sola. Noen må jo gjøre den jobben også. Det er vakkert å få soloppgang i Marka. Perlemorlys over Elvåga og soloppgang på El Paso.
Flott og «lettløpt» runde vi hadde i dag. Sjekk ut runden her.
Takk for turen!Henge opp sola

35 kommentarer om “Barfrosttider

1. Strålende, fin kald tid. Fikk selv 10 rolige mil gjennom tre økter i pellestova-hornsjø-nordseterområdet. Flotte forhold, ikke en stein, litt hardt dog, men kan ikke klage!

2. El Paso er et bra sted i Østmarka. Herlig å gå på ski mellom råkene der om vinteren. Det gjør at selv en vanlig langtur får et ekspedisjonsaktig preg over seg.

På Hedmarken fortsatte skisesongen. Løypa er pakket fra Gåsbu til Stenfjellhytta. Det er den lengste veien som er pakket. Det er for lite snø til å gå på ski i terrenget mellom Lageråkvisla og Stenfjellhytta. Tre timer på vendinger gjør susen.
    Aking og tur i gapahuken oppe i skogen etterpå. Glühweinsesongen ble innviet ved bålet i dag. Digg.

3. Det var 2 stk i et lett løpesteg som kom igjennom de lokale snøbyger her på skullerud søndag morgen. Det var litt tidlig for langing av cola, så Trener 1 og Klatremus løp videre. Solen var på vei til og stå opp, jeg stod igjen i de lokale snøbygene. Seinere på formiddagen syklet Sugarfree forbi. Mye sporty folk til fots og med knastedekk som er forbi her. Blir spennende se hva som skjer med tirsdags været, om nedbøren gir underkjølte og glasserte isete stier. Aller helst vil jeg nytte barfrosten på sti, uten pigg med dekk eller sko.

4. @klatremus: Imst-Brixen er flott start på et langt ritt.
    Etappe fire kjenner jeg deler av. Mesteparten av veien inn til vakre Cortina d´Ampezzo har jeg syklet, men jeg startet i Antholz.
    Etappe 7 er jo midt i lekegrinda mi. Når dere passerer Aoutostradaen, så kommer dere inn i en velkjent treningsrute som jeg har tråkket noen ganger. Jeg sykler motsatt vei. Det er litt trist for dere, for dere kommer til å sykle ned fra Santa Barbara. Bakken starter utenfor Arco er den regnet som en av de tøffeste stigningene i Dolomittene. Den er ikke lengst, ikke høyest, men er en av bakkene med brattest stigning over ca 10 km. Veien slynger seg opp i bratt skog med delvis utsikt mot Riva del Garda og bl.a Monte Tremalzo. Utrolig vakkert når man kommer opp innunder Monte Stivo. Her oppe ligger også Monte Velo med fantastiske mountainbike-trasséer. De slynger seg innover i skogen og fjellsidene med vakker utsikt mot Gruppo di Brenta.

Pass på utstyret. Flust med lange fingre også i de små byene i alpene.

(Uansett: Dere må sykle Tremalzo en gang. Det er mountainbiking av ypperste klasse.)

5. Dette er den tiden på året hvor det blir minst timer i boka for min del. Men – da er det viktig å ha noe å glede seg til! Det er det alltid: ser fram til en fint, kald vinter, med masse snø. Og ser fram til en sinnsyk tur gjennom Alpene til sommeren!

Må si at arrangøren av Tour Trans-Alp 2016 virkelig har brukt kreativiteten. Man dropper start i Tyskland, og vi dropper også Sveits! Rute legges veldig langt øst, og går tidlig inn i Dolomittene! Vi når jo starten på Dolomittene ved mål på dag 1, i Brixen. Det ser absolutt ut som en artig løype. Dolomittene er nesten kulere enn Alpene – og veiene der er smalere og mer kuperte – morsommere kort sagt. Dessuten pleier Dir og jeg å kjøre fortest i Dolomittene. All forskning tilsier at vi skal gjøre det igjen…
    Ser ut som det blir 3 hele etapper i Dolomittene, med fjell som Sellajoch, Pordoijoch, Furkelpass, Kreuzbergpass, og Passo Giau.
    Ser ut som vi får et ganske annerledes landskap fra Fiera di Primiero. Da kjører vi inn i et skikkelig vin-distrikt, og Team O&O kan starte å fylle drikkeflaskene sine med Grappa.
    Etappe 4 går etter Cortina opp til Passo Giau på 2.237 meter. Visstnok utrolig vakkert. Tøff etappe. Men før har vi hatt topper på 3000 meter, så denne utgaven beveger seg i litt lavere høyder, selv om det totalt fortsatt er 20 000 høydemeter på 7 dager over 90 mil….

…pain is temporary.

6. For min del startet skisesongen i Trysil i helga med familiesamling med Gjelleråsen Ski! Flotte forhold i de delene av løypene som har såle av snøen som falt i fjor….. Ble 4 økter på ski, hvorav 3 med 15 ivrige 11-åringer på slep… Det er som å slippe kalver ut på sommerbeite og utrolig morsomt å se skigleden stråle… Radisson Blu i Trysil var forøvrig et helt greit sted å ha skisamling…. Hadde også hyggelig besøk av Rally i skianlegget vårt i Bjønndalen på fredag der han forvandlet kumatta jeg fikk kjøpt av Skiforeningen til et fullt brukandes preppeutstyr til snøscooter. Suverent Rally!!!! Nå kan snøen bare komme til lavlandet også!!!!

7. Etappe to er bare å glede seg storartet til. Når dere ankommer Clausen, så er det bare å bite tennene sammen. Lang og flott stigning til Ortisei/St.Ullrich, nå er det kun 12 km og 1000 høydemeter til toppen. (Her bruker vi å bo om sommeren.) Videre tråkker dere gjennom hele Gröden/Val Gardena. På høyre side ser dere Langkofel reise seg, det er en av de berømte toppene fra Seiseralm. Rett utenfor Wolkenstein/Selva Gardena begynner klatringen til Sellajoch/Passo Sella. Vel oppe på toppen på ca 2200moh skimter man Canazei langt der nede på høyre side og det er bare å slippe seg ned til veikrysset hvor dere tar av mot Arabba. Men først må dere over Passo Pordoi. Nydelig landskap. Furuskog, stein og høye fjell. På Passo Pordoi er dere på 2200 moh og har 10 km og nye 1000 høydemeter utfor. Noen ti-talls hårnålssvinger venter. I Arabba venter ny ganske bratt, men ikke så mange høydemeters bakke opp til Compolongo. Det ser egentlig ikke ut som noe skikkelig pass, mer som en liten kløft. Fin nedkjøring til Corvara, som ligger i Alta Badia. Nå mangler dere kun et pass på Sellaronda, men dere fortsetter videre nordover.

Val Gardena bør besøkes over flere dager. Uante muligheter for de fleste aktiviteter.

8. Har nå studert TransAlp løypa. Tror det er en fordel å være i form. Green Machines har nå lagt en detaljert plan for hver etappe spesielt for de etappene som går i Italia. Har nå satt opp ny rulle i kjelleren (Computrainer) og jobber nå med å skjønne hva jeg har montert. Mye ledninger og knapper som jeg ikke skjønner noe av. Blir moro! Kona syntes forøvrig det var en veldig god ide å få flere dingser i hus……

9. Da har fruen og jeg overveiet pre-race swim med eliten. 1400 meter open water, ( løypa kontrollmålet), to høyresvinger, og 30 meter løp til og fra sjøen i sand fra startboks. Vinnertid 14:40.
    Til info:
    verdensrekord 1500 fri satt i Shanghai 2011 er 14:34 min. Disse gutta svømte 100 meter mindre.

10. Gikk mest på ski i fjor fra skytta og Bjørndalen, fler ganger var det litt ymse preppet. Så best og bidra litt, slik at det ikke skal stå på utstyret. Dersom Østmarka blir igjen en kort og snø fattig vinter, må jeg igjen oppsøke Dobbel O rike.
    Barfrost med 2hjulingen i dag, lystbetont… Fikk 45min i sone 3 og 20min i sone 4, endel tid i de lavere Sonene også, blei en bra tur. Isen på vannene er skumle.

11. Dyrt langrennsutstyr? Litt må man jo betale for friluftsutstyret som skal brukes til hyttene det investeres i. Smørekoffert med korrekt innhold, digitalt smørejern, smørestativ og treningsklær må også være innenfor stilpolitiets vedtatte reglement.
    Dette er det bare å leve med.

12. Da er jeg innveid til 73.3 kg. Klar for å stå opp om 8 timer.
    Årets lengste svømmetur, lengste sykkeltur og lengste løpetur står for tur. Etter hverandre.
    Ved innsjekk av sykkel viste stadionuret 35 grader.😅😂☀️🌞🆘🔥.
    Sitter nå stille og rolig med en pre-race terrasseøl i varmen. Lave skuldre, men kjenner jeg er litt på hugget.

13. race brief:
    I dag fikk jeg kjenne litt på livets realiteter. Sjøl om 5:25 på halv ikke skremmer noen var dette en tung opplevelse. Men tyngre for de aller fleste andre. Er blandt de 50 første utenom proffene, det er innafor når jeg tenker på treninga i høst.
    Jeg er ræva på svømminga, heller ikke så rart når siste svømmetur var i NM tri første helga august. Varmt vann, ikke lov med drakt som flyter, 1380 meter i saltvann, 50 meter løping over en strand til en ferskvannslagune, 520 meter til.
    Ut på sykkel, varmt( temperaturen på Phuket airport 10 km unna, som skal måle kun lufttemperatur uten soloppvarming var 31 grader hele formiddag) men det går helt greit så lenge du har god fart. Løypa er flat med 6-7 korte bakker som går rett til værs. Letteste gir og det var såvidt jeg klarte de 6 første. Den 7 måtte jeg gå pga krampetendenser, men jeg holdt meg unna. Kun 3 stk klarte å sykle bakken mens jeg gikk i noen minutter, tok de jeg igjen rett etterpå. Det værste med bakkene var varmen, ingen kjøling, faktisk så ubehagelig at jeg ble litt bekymret, men det var glemt når du fikk fart igjen. Syklet helt ok, forbi 290 stk, ingen forbi meg.
    Løping i 36-37 grader etter 3:30 i aktivitet var tungt til å begynne med og tiden 1:52 er jo natta dårlig. Men det er full stopp hver 1,5 km for kalde vannsvamper og drikke. 15 stopp tar jo litt tid.
    Og jeg hadde 6 beste løpetid i min alderspulje av 90 stk, det er også innafor.

Summa summarum: begynner å bli meg sjæl nå, noen timer etter målgang. Og er happy.
    Til info: hører fremdeles speaker juble inn nye til målgang. Det nærmer seg 9 timer i varmen. Det er respekt.

14. Forrige uke var det kun skating fra Gåsbu. Forøvrig er jeg blitt stadig mer konservativ med alderen. Noen må ivareta tradisjonene også på langrennski.

15. Gutter, husk at barfrosttid også kan være garasjetid; med en god serie på Neflix og rulla på konstant watt (ERG-mode som det så flott heter) så er det bare å glo på skjermen og la beina jobbe. Tiden formelig flyr… I dag ble det to timer, ikke værst…..

16. Jeg har 30 min på rulla de siste fire årene – så kult synes jeg det er. Godt vi er forskjellige 🙂
    I morra blir det en liten skitur på Beito. Trener for BSK med 250 stk der til helgen.

17. En liten hilsen fra Skei. Nå har jeg montert Ikea-møbler og drekki rødvin i hele dag. Dette blir bra! Blir digg med hytte i vinterwonderland. I morra blir det året første slkitur. Topper formen mot The annual nå. Skål gutter! Livet er bra! Kanksje blir det en LightFligttur hit også. Fint her også.

18. Uvær stoppet turen til Kongens by. Vi snudde i innsjekkinga. Det ble annonsert busstur hjem pga vind og bølgehøyde. Derfor ble det middag på Peppes pizza og innkjøp av fredagens dråper på vinmonopolet på Aker Brygge før vi returnerte til landsbygda.
    Lørdag rakk jeg både en treningstur og litt skilek med ungene før det ble førefall.
    @Bukken: Siden du har IKEA-møbler på hytta har du kanskje vært å handlet hos IKEAs eneste hyttavdeling. Den finnes i Nydal utenfor Hamar. Jeg bor en drøy kilometer lenger sør. Ca 2 km vest for E6 inntil skogkanten.

19. Nå har jeg trent slik som «han derre Sørland» i hele høst. 2 sone 3 økter hver uke – en på sykkel og en på løp. Merker at det tar på¨med 80 min drag tid ila uka. I tillegg har jeg økt svømme-treningen, med 3 økter i uka som bauta. Jeg merker at jeg er i bedre slag enn før……Nå har vi her i huset hatt Klatremus-datter som innleid mattehjelp (R2) for eldste-datter, med betydelig suksess. Så Både far og datter lærer av «de derre Sørland» STOR TAKK!. Forsatt god helg……