Birken Blues

Birken Blues
Jeg tror jeg har fått ”Birken Blues”. Har aldri hørt om det før, men mener bestemt det er denne lidelsen som har rammet meg. På lommelegen.no står det ”de fleste forbinder fødsel av en liten baby med en tid fylt av glede og lykke. Det kan imidlertid også være en tid der kvinner er ekstra utsatt for å bli deprimerte”. Det kalles ”Baby Blues” og det gir mening. Etter først å ha gjennomgått et 9 måneder langt svangerskap, gjennomlever kvinnene en (for de fleste) smertefull fødsel. En fødsel som gjerne varer opp mot flere timer. Det er klart de blir utslitt. Tenk på alt adrenalinet og alle hormonene som virvler opp og rundt i en kvinnekroppen både før, under og etter en fødsel. For ikke å snakke om alvoret, det står om liv. Med tanke på alvoret er det kanskje litt pussig å snakke om Birken og fødsler i samme åndedrag. På den annen side, svangerskapet mitt var i og for seg ikke noe kortere enn en kvinnes. Sykkel kjøpte jeg alt i fjor høst og jeg har trent gjennom hele året. En fødsel som varer rundt 3 timer anses da tross alt for å være en forholdsvis lang nedkomst, og hvor mange birkebeinere sitter på setet mindre enn 3 timer? Og om det gjør vondt? Selvfølgelig gjør det vondt, og bare så det er sagt: det kan stå om liv over fjellet fra Rena til Lillehammer også! I tillegg kommer denne sekken vi bærer med oss. 3,5 kg veier den og skal til alt overmål minne oss om et nyfødt barn (kongssønnen Haakon Haakonsøn). Parallellene er overveldende og jeg er sikker i min sak. Jeg har fått Birken Blues, slik føles det i alle fall. Jeg skulle vært lykkelig og glad over fullført ritt og godt resultat, men er trist og lei og vet ikke helt hvorfor. Sykkelen har stått uberørt i 14 dager og alt jeg får til av fysisk aktivitet er noen ytterst få og korte løpeturer til og fra jobb. Arbeidsdagene er atter lange, og ikke er det håp om skiføre i Østmarka med det første heller. Tungt, bratt og mørkt. Ikke greit i det hele tatt, men kanskje ikke så farlig likevel. For en i overkant ivrig mosjonist kan det jo hende at en Birken Blues rett og slett er sunt, kanskje er det kroppen som forteller meg at jeg trenger hvile? Mulig. Men til tross for dette mørke finnes også ett og annet lyspunkt. Til helga er det Oslo Maraton og jeg skal løpe ”10 for Grete”. Gleder meg!

37 thoughts on “Birken Blues

  1. Monter lykt(er) på sykkel og/eller hjelm så tar vi en lyktetur på sti en kveld. Det er god medisin mot Birken Blues. Er forøvrig påmeldt Stomperudrittet på lørdag. O2 kommer du?

  2. «Ti for grete» er er ikke maraton, Skippern. Her kan det virke som du lider av forvirring også, noe som kan være alvorlig.

  3. Jeg er stort sett nedstemt hele året, Skipper. Det er til å leve med.

    Post-Birken-depresjonen (som alltid kommer) ble jeg heldigvis ferdig med i april. Kurert med Sentrumsløpet. En sterk 10k på lørdag og du vil kjenne at treningslysten kommer tilbake.

  4. Drit i å trene, Skippern. Nå er det lek og moro som gjelder framover. Kjøp deg klissedekk og ut på tur i skogen 🙂

  5. Jeg kalt det “after Birken dry-out” – og det er nok det samme som Birken Blues.
    Imponerende at man kan få en slik reaksjon – selv etter å ha syklet FredagsBirken. Mulig at likheten med fødselsdepresjoner er så stor fordi antallet kjærringer i FredagsBirken var relativt høyt 😉

    Ellers har du fått mange gode råd over – så jeg tror det som funker er å gjøre noe annet. Du vet, det er tøft å være toppidrettsutøver 365 dager i året. Se på Northug – han legger inn noen turer til Las Vegas for å spille poker, og driver ellers med litt av hvert utenomsportslig for å prestere max i løypa. Kanskje en tur til Las Vegas hadde vært tingen for å få tilbake motivasjonen?

  6. Har ikke gått i depresjon, men har en kropp som ikke har tålt en tøff jobbkule. Kona har noen piller med rød trekant. De tygges i håp om at nakken skal løsne. Satser på at kveldens bytur og kick off med Rottefella kan gjøre susen.

    Livet er en lek. Den som ikke leker lever ikke.

    Skål!

  7. Jeg gadd ikke sykle etter jeg kom hjem fra ferie. En måned på sykkel i alpene under en strålende sol. Gåsbu ble liksom ikke helt det samme. Løping på stier og rulleski i kulturlandskapet er høydare på Hedmarken – derfor har jeg stort sett drevet med det den siste tiden. Unntaket var to sykkelturer før sommeren endelig takket av.

    Også er det kult å løpe fort over lange distanser i naturen når man er i form og er stri i hodet.

    Nå er syklene stuet bort.
    Wilma er ladet opp og klar for å lyse vei når jeg løper i mørke skogen.
    Rulleskitreningen har gitt meg styrken tilbake i overkroppen, og de gir meg en lekende følelse når jeg koster på ned fra Gåsbu.

    I helgen har vi oktoberfest med øl og pølser i et telt i hagen – garantert haram her i fra til helvete.

    Lek er viktig for kropp og sinn. Og bør praktiseres ofte.

    Dessverre er livet totalt sett en alt for alvorlig affære til å kalles en lek.

    Tror jeg.

    Skål.

  8. Takk for gode og velmenende råd dere. Jeg har hatt nok en dag uten trening og følger meg alt bedre!
    @ 305, at du er nedstemt så og si året rundt, kler deg og gjøre det om mulig mer likenes!
    @ Doc, jeg tror du og jeg må gjør opp på kammeret/kjøkkenet en dag 🙂
    @ all the rest, stikkordet er med andre ord lek. Jeg tror dere har helt rett. Om ikke livet alltid går lekende lett, er det uansett en meget solid grunnholdning!

  9. Lykke til alle som skal løpe i morgen, dvs idag. Hjem fra jobb kl 01.18, nå alene i natten ved kjøkkenbordet og spiser oppvarmet fårikål. Lykke.

    Og er tilbake på 6 timer i uken etter tung jobbsommer.
    Og gleder meg allerede til Kvarstadseterlia opp.

  10. Lykke til i dag. Ikke gjør som denne personen som operasjonssentralen til Oslo Politidistrikt twittrer om:» Festningstunellen vestgående, en maratonløper som har løpt feil og løper østover i vestgående løp, politiet er på vei»

  11. Tja… dette var tungt og vond og en ny epoke i min tidsregning som (hyper)mosjonist er innført. I dag løp jeg over minuttet tregere enn i fjor, pokker – jeg er alt på retur! Det var tungt og vond og det gikk tregt. Etter som jeg løp på 36:28 i fjor, har trent godt gjennom hele året og tidene på trening er bedre enn noen gang, var målet om å se 35-tallet. Ikke urealistisk, men i dag ville deg seg ikke og da Klatremus kom opp alt på 3 km forstod jeg at dette ikke ville gå. Viste at han ville åpne rolig, noe jeg ikke hadde planer om ☺ Gratulerer til Klatremus med bare å være 2 sekunder unna målet jeg hadde satt meg og 3 plass i klassen. For meg ble det om ikke annet topp 10 med en 9.plass i klassen. Nå er det såre knær og tær, men revansjelysten har våknet og det betyr vel at «10 for Grete» var kuren som skulle til for å kommer over «Birken bluesen»… Vel, på tide å legge beina høyt og trille i seg et par glass rødt 🙂 God helg!

  12. 10 for Grete var min første 10 km. Det er en distanse jeg ikke har noen erfaring med. Planen var derfor å åpne rundt 3.35, men første km gikk på 3.22. Lett å bli revet med når Astrid UJ tripper foran meg. Skippern ble enda mer revet med av samme jente. Løp første 3 km på 10.20, det er 13 sek bak persen min. Det gikk lett til ca 4,5 km, da er det noen stigninger og svinger som koster når farten skal være høy. På en treningstur kan ikke dette kalles bakker, men det blir noe annet når en søker høy fart og flyt. Siste 3 km var harde, men jeg kom i mål og trodde tiden ble 35.57. Tiden som er oppført er 36.01. Føler jeg er i bra rute mot Berlin hvor jeg får løpt på styrken min som ikke er fart, men distanse og halvfort over lang tid. Samme reco som Skippern i kveld før det blir et par rolige timer i Østmarka i morgen. Håper på følge fra Trener1 eller andre som har lyst til å møte i Skulleruddumpa ca 08.15.
    Resultater på gamlemåten: http://www.eqtiming.no/Pdf/Danske%20Bank%20Oslo%20Maraton%202013/10%20for%20Grete/M45-49.pdf

    Synes synd på arrangøren i dag. Ny tidtakerleverandør som ikke klarer å sette opp nok trøkk på servere. Snakket med speaker Jens Aas. De hadde kommentert to timer uten noen digitale spor på løperne. Ingen sms på tid og ingen sted hvor man kan se resultater – ikke bra.

  13. @305 – nå må du legge inn din tid fra Sentrumsløpet og melde deg på en maraton. Da kan du tatovere det der j… skjema på hånda og løpe. Berlin skal nytes og jeg skal løpe det jeg kan, men det er en del faktorer som ikke ligger i det der skjema ditt. Dagsform, ernæring, mage osv.

  14. Bra løpt,under 36 er fort,du kommer nok lett under 3 i Berlin,er ikke den lynrask?
    Oslo føltes ut som en klatreløype ut på siste del av halv maraton runden. Men litt små svimmel kom jeg i mål.Næringstom,ødelagt og litt trist når jeg skjønte at sub 3 røyk med 20 eller 26 sek,litt avhengig av hva de havner på når lista er ferdig .Fulgte skjema,økte fra 20-30km å lå på 4:05,men Maraton har ett stort spøkelse,den beryktede vegen.Den dukket opp 😃😃

  15. Kom meg under 1,30 (1.29,35) på -lånt- startnummer i dag, på halvmaraton. Har løpt to ganger tidligere: 1,25 i 1994 og 1,33 i 2006. Fulgte fornuftig nok 1,30 fartsholder første 14 km, hadde nok startet hardere uten. Rykket forbi før bakkene opp mot Tøyen for å ha litt margin, og klarte å holde inn. Noterte 396 i Strava-suffer score! (46 min i sone 4, 40 min i sone 5). Fikk tømt butikken helt. Etter en sommer satt rimelig tilbake pga. armbrudd i LO var dette en fin opptur. Hadde til tider bra flyt. Flott vær og god stemning. Det ble noen glass røde i kveld…

  16. Gratulerer til Klatremus, Raggsokk, Skippern og Kamikaze.
    Glad helgen inneholdt for mye annet til å hoppe på 10 for Grete.

    Selv om de fleste mener at vi har passert grensen for toppidrett, og innse at det viktigste er å delta, har jeg ikke kommet til punktet der jeg liker at Klatremus gruser meg på løp eller langrenn (selv om jeg ønsker brodern alt godt).
    I og med at jeg ikke løp, kan jeg fortsatt i min egen lille verden tenke at jeg hadde kommet betydelig under 35;56 – trolig nede på 35;55-tallet eller deromkring. Var ute på Zaraluftetur, og la inn et par stigningsløp. Det var som å fly…

    Skippern: Når man er toppidrettsmosjonist er det lett å glemme at man faktisk har behov for mer restitusjon, eller noe mindre trening.
    Har du forsøkt å legge inn en hviledag? 😉

    Raggsokk: Du er tydeligvis på vei tilbake til ’94-form. Med den utviklingen kommer vi til å se ryggen din i alle disipliner i løpet av kort tid – men det er kanskje på tide med en skadesmell eller to..?;-)

  17. Gratulerer så mye med gode tider. Registerte at det var noe kluss med satellittene i helgen slik at mange hadde mye rare tider pr km på klokkene sine. Hjemme i sofaen, der jeg satt var ikke dette noe stort problem. Hvile er jeg blitt god til, og dersom man følger O2snappers gode resonnement tror jeg faktisk at jeg kunne vunnet hele greia 🙂

  18. Årets oktoberfest på Stavsberg er historie. Telt, øl, lederhosen, dirndl og gode venner er oppskrift på en kul kveld.

Legg igjen en kommentar

